Aandachtspunten

Tips bij het kopen van een tweedehands racefiets 


Een tweedehands racefiets heeft voordelen boven een nieuwe fiets. Als je begint met wielrennen kun je beter een tweedehands racefiets kopen, zodat je voor een redelijk bedrag kunt ontdekken of je wielrennen echt leuk vindt. Ook kun je voor een acceptabel bedrag een fiets kopen met een kwalitatief beter frame en onderdelengroep dan een nieuwe fiets.

Uiteraard moet je bij het kopen van een tweedehands racefiets wel heel goed opletten. Daarom volgen hieronder een aantal tips die u kunnen helpen bij het beoordelen. Als u een fiets bij ons koopt, hebben wij dat uiteraard al voor u gedaan.


Waarom wordt de fiets verkocht?
Het komt helaas maar al te vaak voor dat de aanbieder de fiets via Marktplaats etc. verkoopt, omdat er veel kosten moeten worden gemaakt om hem weer in een goede staat te krijgen. Eigen ervaring en die van de leden van onze wielervereniging is dat er helaas veel problematische fietsen worden verkocht. Versleten tandwielen en ketting, speling op de draaiende onderdelen en andere defecten zijn jammer genoeg voor de eigenaar vaak een reden om de fiets te verkopen. Daarom deze "Tips" die u misschien kunnen helpen bij het aanschaffen van een goede en eerlijke tweedehands racefiets.


Is het een eerlijke fiets?

Helaas komt het voor dat er fietsen worden aangeboden op marktplaats etc die gestolen zijn. Daarom is het verstandig om voor de koop te controleren of de fiets als gestolen is geregistreerd. Dit kan bij de volgende websites:
Gestolen Objecten Register en bij de RDW. Daarnaast is het natuurlijk zo dat als een fiets voor heel weinig wordt aangeboden, u zich zeker moet afvragen of dit wel klopt. Wantrouw daarom verkopers die u weinig over de fiets en de achtergrond daarvan kunnen vertellen!


Kopen bij particulieren op bijvoorbeeld Marktplaats etc.

Het kopen bij particulieren is vaak een avontuur, waarbij u goed moet opletten en voorbereid zijn. Indien u de fiets via internet (marktplaats, speurders, ebay, etc) hebt gevonden, let dan goed op de kwaliteit van de foto's. Deze moeten vooral duidelijk zijn. Daarnaast graag veel en goede detailfoto's van de onderdelen. Slechte foto's hebben helaas soms wat te verbergen ...

Vooraf kunt u zich voorbereiden op een eventuele afspraak. Welke indruk maakt de verkoper? Wat zijn de beoordelingen van de verkoper? Is het eenvoudig om een afspraak te maken? Stel ook vragen. Kent hij de historie van de fiets? Hoeveel kilometers zijn er gereden sinds de laatste servicebeurt? Zijn er reparaties op korte termijn te verwachten? Kan hij helpen bij het afstellen van de fiets op uw maten? Zorg er in ieder geval voor dat op alle vragen een antwoord komt. Vraag ook of u achteraf geholpen kunt worden, mocht u na de koop toch nog problemen tegenkomen. Als u namelijk na de koop nog problemen ontdekt en deze moeten door een fietsenmaker worden verholpen, dan kunnen de kosten hiervan hoog oplopen.


Wilt u direct kunnen fietsen?

Zoekt u een betrouwbare en goed onderhouden fiets waarmee u ook direct kunt rijden? Dan kunt u beter fietsen links laten liggen met  opmerkingen in de advertentie als:

-  nog nakijken;

-  moet worden afgesteld;

-  kleine beurt nodig;

-  opknapper;

-  heeft lang stil gestaan;

-  heeft aandacht en liefde nodig;

-  etc.


Tenzij u natuurlijk zelf van klussen houdt. Vaak betreft het dan een fiets waar nog veel tijd en vooral veel geld in moet worden gestoken om hem weer veilig en berijdbaar te krijgen. Beschikbaarheid van reserve onderdelen is vaak een probleem. Ook fietsen zonder pedalen en/of lege banden kunt u beter aan u voorbij laten gaan. Hier kunt u namelijk geen proefrit op maken.


Schoon

Een fiets die verkocht wordt, moet ook schoongemaakt zijn. Als dat niet het geval is, valt namelijk moeilijk te controleren wat de staat van het onderhoud is en of er sprake is van scheuren, krassen of deuken in het frame.  Een schone fiets verhult niets!


Maat

De fiets moet u passen. Helaas bieden de standaard maattabellen op internet niet echt duidelijkheid. Zo kan het zijn dat u volgens een bepaalde tabel ziet dat u met uw lengte het beste een maat 58 kunt nemen. Helaas ligt dat bij ieder merk weer anders. Zo kan een Gazelle maat 58 veel te groot zijn, een Trek precies passen en een Orbea te klein zijn. Moderne fietsen vanaf ongeveer bouwjaar 2005 kunnen gelukkig op veel punten worden afgesteld (Zadel naar boven, beneden, punt omhoog, punt omlaag en stuur naar boven, beneden kantelen, langere of kortere stuurpen), waardoor een fiets vaak precies passend gemaakt kan worden. Bij twijfel kunt u het beste uw lengte (en eventueel binnenbeen lengte) vooraf doorgeven en vragen of de fiets u past en of de verkoper hem voor u op maat kan afstellen.

Daarom stellen wij de fiets volledig voor uw af, zodat deze ook past.


Frame

Controleer de fiets op deuken en scheuren, bijvoorbeeld in de bovenbuis achter de aansluiting op de balhoofdbuis en op de plek waar het stuur tegenaan kan klappen, scheurtjes in verbindingen, scheurtjes rond de bevestiging van de bidonhouders. Kleine optische deukjes in het midden van een stalen of aluminium buis kunnen meestal weinig kwaad. 

Zijn de staande en de liggende achtervork beide nog recht en staan ze beide in één lijn met de rest van het frame?

Controleer de achtervorken achter de kettingbladen en bij de padden (waar de wielen in het frame vastzitten) op scheuren. Is de achterderailleur nog recht aan het frame verbonden? Zitten er diepe, onbehandelde,  krassen of (doorgeroeste) gaten in de lak?


Carbon Frame 

Een tweedehands carbon racefiets kopen is vaak een avontuur en helaas niet zonder risico. De fiets moet namelijk heel goed gecontroleerd worden op scheuren, diepe krassen en gaatjes. Maar zelfs als alles er goed uitziet, dan kunnen er nog haarscheurtjes zitten die voor het blote oog niet zichtbaar zijn. Daarom is het verstandig om garantie op het carbonframe te vragen en deze altijd vooraf door een specialist (in carbonreparaties) te laten keuren. Een carbonfiets bij ons is uiteraard gecontroleerd op onvolkomenheden.


Voorvork

Controleer de uitlijning van de voorvork. Kijk van bovenaf op de voorvork naar de voornaaf. Staan de vorkkroon en de voornaaf evenwijdig aan elkaar?

Staan, van opzij gezien, de vorkbuizen in lijn met balhoofdbuis?

De lijn door het balhoofd dient recht door het eerste stuk van de voorvork te gaan. Vertoont de vork een knik naar achteren of rimpels, dan heeft de fiets zeer waarschijnlijk schade van een ongeval.

Zijn er andere ernstige beschadigingen in of aan de voorvork te zien?

Heeft de fiets een voorvork van carbon met diepe krassen of gaten? Dit levert gevaar op bij het fietsen!


Wielen en banden

Hebben de wielen een grote (meer dan 1 mm) zijdelingse of hoogteslag, dan moeten ze worden gericht. 

Hebben de assen speling op de lagers (kunt u het wiel als het in de fiets zit, zijdelings heen en weer bewegen)? Dan dienen deze te worden afgesteld. Een versleten lager hoort u kraken of schuren.

Controleer ook de velgranden, deze dienen recht en zonder deukjes etc. te zijn, anders heeft u straks problemen met remmen!

Controleer bij de spaken of de spaakgaten in de velgen niet zijn ingescheurd. 

Controleer de banden op scheurtjes in de zijkanten en of het loopvlak is doorgesleten (let op: slicks hebben juist een glad loopvlak).


Ketting en cassette

De cassette is de benaming voor complete set tandwieltjes op het achterwiel. Is de ketting wel schoon of zit hij vol met aangekoekt vet?

De levensduur van een ketting is namelijk sterk afhankelijk van het gebruik, de weersomstandigheden en vooral van het onderhoud.

Door slijtage wordt een ketting langer en zit er veel speling tussen de schakeltjes. Een versleten ketting loopt daarom niet goed met alle schakels over de tandkransjes van de cassette. Als de ketting erg versleten is, is de kans groot dat de tandkransjes (cassette) achter ook aan vervanging toe zijn. Dat is zeker het geval indien:

- de tandjes spits zijn in plaats van afgestompt; 

- het trapstel niet meer soepel draait maar een beetje krakend aanvoelt tijdens het fietsen; 

- de ketting tijdens het fietsen steeds overslaat; 

- de ketting niet meer op een specifiek tandkransje wil pakken; 

- de ketting 5 mm of meer van het voorblad kan worden opgetild.


Derailleurs

Til de fiets met het achterwiel van de grond. Draai het pedaal zodat ketting en achterwiel de nodige snelheid krijgen en schakel nu beide derailleurs (niet gelijktijdig!) op en neer.

De ketting dient bij het schakelen achter keurig steeds één kransje verder te gaan. Loopt de ketting vóór soepel van het ene op het andere kettingblad? 

 

Crankstel

Let op of de cranks recht aan de trapas zitten. Voelt u een slingering tijdens het fietsen, dan is of de crank verbogen of de pedaalas krom. Zijn de voorbladen nog recht? De voorbladen moeten worden vervangen als de tanden spits worden en u zich hieraan prikt. 


Trapas

Controleer de trapas op speling. Zet daartoe de cranks in verticale positie, plaats één hand op de crank die in de bovenste positie staat en plaats de andere hand op de zitbuis van het frame. Probeer nu of u de crank naar de zitbuis toe en er vanaf kunt bewegen. 


Pedalen

Controleer de pedalen op krakend geluid van de pedaalas. Ook moet de pedaal horizontaal aan de cranks zitten.


Stuur

Controleer het stuur op schuurplekken. Op de uiteinden is dat alleen lelijk, echter niet gevaarlijk. Maar beschadigingen op de rest van het stuur kunnen op een ernstige beschadiging duiden. Is het stuurlint nog heel of is het gescheurd of gaten? Zijn de stuurdoppen nog aanwezig? Het fietsen zonder stuurdoppen is - letterlijk - levensgevaarlijk. Bij een aanrijding of val kan het stuur in uw lichaam slaan en een bloeding veroorzaken.

Een aluminium stuurpen kan vastroesten als deze niet minimaal eenmaal per jaar wordt ingevet. Dus: even de klembout losdraaien en controleren.

 

Remmen

Controleer het profiel op de remblokjes, dat moet minimaal 1 mm zijn. 

Controleer of bij het aantrekken van de rem de blokjes gelijktijdig aangrijpen op de velgen of ze vlak en op het midden van de velgrand liggen. Inspecteer de remhoeven op beschadigingen en scheurtjes. 

Controleer ten slotte of de kabelloop van de remkabels nog correct is.


Kabels

De buitenkabels mogen geen breuken hebben of gescheurd zijn. De binnenkabels moeten niet gerafeld zijn en op het einde mooi recht afgeknipt of, beter nog,  voorzien van een kabelhoedje. Ook moeten ze niet verroest zijn.


Balhoofd

Knijp de voorrem stevig dicht en probeer de fiets naar voren en naar achteren te rijden.

Zodra de voorvork en/of het stuur ten opzichte van het frame beweegt, is er sprake van speling.

Til de fiets iets op aan het stuur en laat de fiets van 5 à 10 cm hoogte stuiteren op de goed opgepompte voorband. U mag dan geen gerammel horen, anders heeft het balhoofd speling. 


Zadel

Is het mogelijk het zadel ten opzichte van de zadelpen te draaien? Is het mogelijk om de punt van het zadel omhoog of omlaag te bewegen. Een aluminium zadelpen kan vastroesten als deze niet minimaal eenmaal per jaar werd ingevet. Even de klembout losdraaien en controleren.

Controleer het zadel zelf op eventuele scheuren of barsten, die kunnen duiden op een valpartij. Kleine beschadigingen in het zadeldek zijn niet erg, zij komen van het tegen een muur plaatsen van de fiets.

 

Proefrijden

Er worden soms fietsen zonder pedalen en/of met lege banden aangeboden. Hierop kunt u dus niet proefrijden! Deze kunt u dus beter laten staan. Nadat u de fiets uitgebreid gecontroleerd hebt, is het tijd voor een test. Als er geen pedalen opzitten, laat deze er dan even voor de proefrit opzetten. De banden moeten zijn opgepompt tot ongeveer 6 atmosfeer. Laat zadel en stuur op uw maat afstellen, zodat u het gevoel heeft dat de fiets prima past. Als het zadel/stuur hoger of lager moet, kunt u meteen zien of de zadelpen of stuur niet vast zitten. Tijdens het fietsen moet u vooral letten op krakende, rammelende of piepende geluidjes. Vaak is dit een teken van slijtage van lagers, ketting of tandwielen. De fiets moet prima remmen, waarbij u de remgreep slechts een stukje behoeft in te knijpen. Ook het schakelen moet soepel gaan en alle versnellingen moeten hierbij beschikbaar zijn. Als alles "goed" voelt en de verkoper een betrouwbare indruk maakt, kunt u gerust de fiets kopen.


vrij naar TC de Kampioen

Share by: